Monday, April 2, 2007

BAGAIMANA UNTUK MENGAWAL BLOG?

KUALA LUMPUR 29 Mac – Beberapa ahli Parlimen Barisan Nasional (BN) hari ini mahu kerajaan mengambil tindakan tegas terhadap laman- laman blog tidak bertanggungjawab yang menyebar fitnah serta menimbulkan kebencian di antara kaum di negara ini.
Mereka berpendapat, walaupun langkah tersebut memberi implikasi kepada negara khusus dalam soal kebebasan berinternet, ia perlu dilakukan demi kepentingan negara secara keseluruhannya.
Ahli Parlimen Bera, Datuk Ismail Sabri Yaakob berkata, kerajaan perlu memikirkan satu cara terbaik untuk mengawal kegiatan laman blog tidak bertanggungjawab itu.
Beliau menegaskan, walaupun kelihatan mustahil untuk dilakukan, kegiatan laman blog tidak bertanggungjawab itu tidak boleh dibiarkan.
‘‘Kerajaan mesti fikir cara terbaik bagi menyelesaikan masalah ini dan saya yakin kerajaan boleh peroleh cara yang sesuai,” katanya ketika ditemui di lobi Parlimen hari ini.
Terdahulu, ketika membahaskan titah ucapan diraja, Ismail Sabri berkata, jika kerajaan tidak bertindak ke atas laman blog tidak bertanggungjawab itu, kerajaan akan dilihat sebagai tidak adil.
Lim Kit Siang (DAP-Ipoh Timur) yang bangkit mencelah kemudian bertanya, adakah dengan menyekat laman blog itu, kerajaan akan menghapuskan jaminan tiada sekatan seperti dijanjikan ketika penubuhan Koridor Raya Multimedia (MSC).
Dalam hal itu, Ismail Sabri berkata, ia terserah kepada kerajaan.
‘‘Yang penting kita tidak mahu pemilik blog guna kebebasan untuk melakukan perbuatan yang boleh memecahbelahkan kaum, agama dan menimbulkan huru-hara,” katanya
Mengulas lanjut soal kebebasan Internet, Ismail Sabri berpendapat, tidak salah untuk mengadakan sedikit sekatan demi kepentingan masyarakat yang lebih besar.
Beliau berkata, tindak balas daripada pejuang hak asasi juga tidak boleh dijadikan sebab untuk tidak melaksanakan sekatan itu.
APA KOMEN ANDA? WAJARKAN BLOG INI DISEKAT? KALAU "YA" BAGAIMANA? ADAKAH STATUS NEGARA MSC INI TERBATAS? DIMANA SLOGAN "DUNIA TANPA SEMPADAN"...."MAKLUMAT DIHUJUNG JARI ANDA"?

‘‘Adakah kerana harga kebebasan tersebut, kita hendak menghalalkan golongan ini untuk terus menyebar fitnah, sebar kebencian.
‘‘Malaysia mempunyai 25 juta penduduk untuk dilindungi. Takkan kerana 10 atau 15 orang kita perlu memberi kebebasan itu,” katanya.
Ismail Sabri bagaimanapun mengakui tidak semua laman blog tidak bertanggungjawab.
‘‘Ada banyak yang bertanggungjawab,” katanya.
Ahli Parlimen Batu Pahat, Dr. Junaidy Abd. Wahab yang turut menyokong tindakan ke atas blog tidak bertanggungjawab berkata, kerajaan boleh mencontohi langkah yang diambil oleh China dan Singapura.
‘‘Mereka turut menyekat blog tetapi blog-blog yang tidak bertanggungjawab, yang boleh menghuru-harakan negara,” katanya.
Beliau menambah, Singapura juga menubuhkan unit tertentu untuk memantau blog yang memudaratkan.
‘‘Walaupun Singapura menyekat, mereka tidak dikatakan menyekat kebebasan. Kenapa? Sebab ia bergantung kepada tujuan sekatan itu,” katanya.
Beliau turut mencadangkan supaya akta yang digunakan untuk mengawal media cetak dan elektronik diteliti supaya dapat merangkumi Internet.
‘‘Langkah ini boleh menstabilkan keadaan. Jika tidak, kita akan sampai kepada satu keadaan kita tidak mempunyai kawalan langsung,” katanya.
Ahli Parlimen Pontian, Datuk Hasni Mohammad ,berkata, beliau percaya kerajaan mempunyai caranya yang tersendiri dalam menyelesaikan masalah itu.
‘‘Saya percaya tidak ada yang mustahil. Ia perlu dimulakan segera,” katanya.
Kata Hasni, kerajaan boleh memulakan sekatan terhadap laman-laman blog ‘tegar’ sebagai amaran kepada mereka yang sering kali menjadikan blog untuk memfitnah seseorang.
Menurut beliau, kerajaan tidak boleh bersikap memilih dalam melaksanakan tindakan itu..
petikan : Utusan Malaysia (2 April 2007)

1 comment:

Anonymous said...

Blog Patut disekat....

Blog patut disekat kalau ia dah melampaui batas. Tak semua blog yg wujud dlm alam maya ni tak guna,ada yg berguna cthnye mcm KPMU.net, blog2 yg menguatkn ukhwah sesama manusia dan dll.Aku rasa blog yg paling utama yg harus di kengkang ialah Malaysia-Today ; dimana ia boleh mewujudkan perbalahan dan perpecahan kaum.